Výuka Informatiky probíhá již od 4.ročníku. Žáci mají k dispozici plně vybavenou interaktivní učebnu ICT učebnu doplněnou o sadu robotů řady VEX IQ-2.generace, iPady, MicroBity, BeeBoty, 3D-tiskárny a interaktivní digitální sady Vernier. Po softwarové stránce vedeme žáky k práci primárně s produkty nevyžadující instalace nebo placené licence – preferujeme cloudová řešení zejména MS 365 Copilot a GoogleClassroom.
V každém ročníku se snažíme postupně prohlubovat a rozvíjet základní digitální kompetence žáků. Zejména pak klademe vysoký důraz na kyberbezpečnost a kritické myšlení umožňující efektivní práci s informacemi. Naším cílem je, aby žák využíval digitální zařízení jako prostředek pro práci s daty a zároveň je dokázal efektivně využít i v kreativních činnostech. V neposlední řadě zapojujeme do výuky, kde je to vhodné, i využití umělé inteligence.
Výuka Informatiky se neomezuje pouze na samostatný předmět, ale je úzce a aktivně provázána spolu s ostatními předměty tak, aby byl žák schopen digitální zařízení využívat v co nejširším spektru činností a dovedností, a přitom byl pro něj proces učení co nejvíce poutavý a zajímavý.
Prováděné aktivity s žáky v rámci standartní výuky:
- sestavování robotů a navrhování různých herních polí
- navrhování vhodných programů a situací, se kterými se může robot setkat
- analyzování možných problémů, práce s chybou jako součástí edukativního procesu
- určování nejvhodnějších strategií k co nejefektivnějšímu dosažení stanoveného cíle pomocí robota
- sestavování algoritmů a programování robotů v grafickém prostředí Scratch nebo textovém Python
- seznámení s blokovým kódováním
- soutěže robotů – žáci zapojují několik robotů tak, aby spolu kooperovaly nebo naopak soutěžily
- navrhování a konstrukce jednoduchého 3D-modelu součástky nebo konstrukce nejjednodušších strojů
- navrhování a sestavování 3D-modelů jednoduchých staveb
- spolupráce v týmu na tvorbě složitějších projektů
- tisk modelů pomocí 3D-tiskárny
- 3D-návrh pomůcky do výuky nebo kterou lze využít při dalších experimentech
Při hledání nových talentů nebo u vybraných žáků se snažíme maximálně rozvíjet zejména:
- znalosti a dovednosti v oblasti robotizace a programování
- prostorové vnímání
- orientace v systému souřadnic
- algoritmizace a prioritizace událostí, tvorby procedur a funkcí
- logické myšlení
- informatické myšlení
- matematické závislosti operací spojených s prací s daty a činnostmi robotů
- kreativní učení
- kooperativní dovednosti
- využití umělé inteligence