Dopis rodičům prvňáčků

Milí rodiče, prarodiče, přátelé dětí i knih,

čtení může být pro některé z dětí poměrně náročnou technikou k zvládnutí a svou obtížností je může odradit, tzv. jim vzít čtenářství z plachet. Proto bych vás ráda seznámila s projektem předčítání a čtení s PŘÍBĚHY NA PROVÁZKU, který má za cíl dětem v 1. třídě ulehčit cestu ke čtenářství.
Ne všechny děti stojí s nástupem do školy na stejné startovní čtenářské čáře.

Projekt bude probíhat ve Školním informačním centru, základní knihovně (dále jen školní knihovna) ve spolupráci s dětmi, třídními učiteli, a já pevně doufám, že také ve spolupráci s vámi.

Mohlo by se zdát, že číst se děti učí až ve škole, takže to, co předchází, není až tak důležité.

Škola tzv. vše srovná. OMYL!!!

Dítě, které vyrůstá v prostředí, kde se čtení a knihy vnímají jako něco samozřejmého, má zcela jinou výchozí pozici, než to, které se s knihami setká až v 1. třídě. Základy jsou položeny mnohem, mnohem dříve, už v okamžiku, kdy přijdeme na svět. Než se naučíme číst sami, ovlivňuje nás první prostředí, kterým jsme obklopení, tedy většinou RODINA. Čtenářství se rodí v rodině.

Ale, jak říká literární vědec Jiří Trávníček: Čtení je gentleman. Dává další šanci stát se čtenářem.

Proč tedy oslovuji právě vás? 

Protože:

  • Po RODINĚ je 2. nejdůležitějším čtenářským prostředím ŠKOLA. Můžeme tedy spolupracovat.
  • Čtenářství se rodí v rodině.
  • Předčítání a čtení probouzí v dětech lásku ke čtení. Přitom víc, než o konkrétní příběhy jde hlavně o sdílení společného času. Moci se přitulit, být v bezpečí.
  • Předčítání, čtení je silně socializační technika, pomáhá nám začlenit se do společnosti.
  • Předčítání, čtení zachycuje náš vnitřní svět, paměť.
  • Písmo, znaky jsou všude kolem nás, musíme se v nich dokázat zorientovat.
  • Dobrý čtenář je lepší sledovatel zpráv, lepší divák televize, protože si zprávy umí přečíst strukturovaněji.
  • Předčítání a čtení působí radost a potěšení.
  • Předčítání a čtení je posilovnou pro mozek, udržuje nervová spojení pružná a vytváří nová spojení.
  • Jako čtenáři se dokážeme lépe vyjadřovat a přemýšlet nad záludnými otázkami neotřelým způsobem.
  • Pedčítáním a čtením posilujeme odolnost vůči dezinformacím, fakenews – umíme lépe vyhledávat a ověřovat informace.
  • Čtením umíme používat vlastní hlavu… jen tak si na nás někdo nepřijde.
  • Předčítání a čtení je skvělý způsob jak odpočívat, relaxovat a rozpoznat aktivity, které nám berou čas.
  • Předčítání a čtení je investice do budoucna.

Pozvání ke spolupráci

Tímto vás tedy zvu ke spolupráci na společné cestě ke čtenářství vašich dětí.

Děti budou se svou třídou společně navštěvovat školní knihovnu při ZŠ Ostrava-Hrabůvka.

Zde si budou s paní knihovnicí společně povídat nejen o knížkách, ale v rámci projektu si povedou čtenářskou knihu (složku).

Ta bude rozdělena na 3 části.

  1. List se slovy
    1. každé dítě si vymyslí jedno slovo, které by rádo slyšelo v nově vznikajícím příběhu
    2. paní knihovnice slova zpracuje na List se slovy
    3. děti si pak mohou příběh na tomto Listu se slovy ilustrovat
  1. Příběh
    1. Vytvoří paní knihovnice.
    2. Příběh bude sloužit k domácím předčítání rodičů, prarodičů, sourozenců, tetiček, strýců atd…. dětem.
  1. Čtenářský deníček
    1. Zde bych vás poprosila, abyste si společně s dětmi vedli čtenářský deníček, který bude ve čtenářské knize přiložený… 1 list = 1 kniha.
    2. Děti předčítanou knihu, příběh mohou opět ilustrovat, namalovat obrázek.
    3. Nad deníčky se s dětmi zastavíme, popovídáme si o nich při dopoledních besedách ve školní knihovně.
    4. Odměnou by dětem měl být nejen čas strávený nad knihou a se svými blízkými, ale jednou za čas také kniha, kterou si budou moci vybrat a ponechat doma. Nepůjde sice o knihy zbrusu nové, ale i vyřazená kniha z knihovny může udělat mnoho radosti.

      

Při té příležitosti do čtenářské knihy přikládám přihlášku do školní knihovny. Děti si v ní mohou půjčovat knihy pro společné předčítání i čtení. Půjčování probíhá stejně jako ve veřejné knihovně. Pokud tedy souhlasíte, aby vaše dítě bylo čtenářem školní knihovny, vyplňte ji prosím a pošlete po dítěti zpět. Pořízení průkazu je zdarma. Další podmínky viz Přihláška čtenáře. Pokud budete chtít, jste ve školní knihovně také vítání.

Milí rodiče, prarodiče, přátelé dětí i knih,

přeji vám i vašim dětem pohodový školní rok s minimem starostí a kupou radostí. Nu, a pokud do té radosti bude patřit také předčítání a čtení s vašimi dětmi, společný čas strávený nad knihou, budu moc ráda.

Čtenářství posiluje zase jen čtenářství.

Máte-li jakýkoliv dotaz, můžete se na mě obrátit, ráda odpovím: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Aktuální informace, on-line katalog knih a další najdete na stránkách školy pod odkazem ŠIC a knihovna.

S přátelským knihomilným pozdravem

Lenka Klemšová
knihovnice Školního informačního centra, základní knihovny
ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Provaznická 64

Best World Bookamker williamhill.com reviewbbetting.co.uk